niedziela, 23 listopada 2008

Edgar Allan Poe "Czarny kot"

Znowu audiobook. Przepadam na Poem od czasów studenckich, nie mogłem się więc oprzeć chęci jego zakupu, choć wiediałem, że ta edycja zawiera jedynie trzy opowiadania nagrane w formacie CD-Audio. Wybrano trójcę krwawych miniaturek ("Czarny kot", "Beczka Amontillado", "Zdradzieckie serce"), które nie są wprawdzie arcydziełami autora, ale pozwalają lektorowi na dużo popisów aktorskich. I tak się dzieje.

Audiobook czyta utalentowany śląski aktor teatralny Grzegorz Przybył, który pozwala sobie na wiele efektów aktorskich, co jednak nie przeszkadza w odbiorze tych specyficznych niesamowitych opowiastek.

Agata Olszta i Monika Obniska-Cyran są odpowiedzialne za nowe dobre tłumaczenie, cechujące się współczesnym językiem z delikatnymi dawnymi stylizacjami, które pomogły mi w wejściu w klimat makabresek Poego.
A co najważniejsze - audiobook "Czarny kot" pozostawił we mnie uczucie niedosytu...

Edgar Allan Poe, "Czarny kot", Wydawnictwo Aleksandria 2006, ISBN 978-83-60313-07-7

sobota, 15 listopada 2008

Refugee

Refugee był krótkotrwałym projektem byłych muzyków progresywnej grupy The Nice oraz szwajcarskiego wirtuoza instrumentów klawiszowych Patricka Moraza (znanego z dokonań solowych oraz ze współpracy wieloma zespołami, m.in. z Yes i The Moody Blues). W 1974 ci panowie nagrali tylko jeden album zatytułowany po prostu "Refugee", a potem się rozwiązali.

Płyta jako całość niestety rozczarowuje. "Refugee" Jest głównie popisem umiejętności tworzących grupę instrumentalistów, a zwłaszcza Moraza. Umiejętności bardzo wysokich nawet jak na rock progresywny. Nic dziwnego, że płyta pozostała w pamięci bardziej krytyków niż słuchaczy.

Na "Refugee" jest jednak pewien fragment, który pozostanie we mnie na długo. To środkowa część wielowątkowego utworu "Grand Canyon", która kryje bardzo uroczą piosenkę, w której mniej jest popisów, a więcej melodii i nastroju.

Refugee, "Refugee", Charisma 1974.